Sendirian menatap foto-foto kenangan yang ada. Mata
dibulatkan seakan-akan foto-foto tersebut merakamkan kembali segala peristiwa
yang tersimpan di sebalik setiap keping potret itu. Kemudian mata tertumpu pula
kepada satu fail foto yang berlabel 'Memori di Hospimart Shope'. Setiap gambar
diamati sekaligus meredakan kerinduan kepada rakan-rakan sekerja. Itulah
pengalaman pertama bekerja sementara menunggu keputusan permohonan ke Institusi
Pengajian Tinggi Awam. Sungguh, pengalaman itu amat berharga kerana di situlah
saya memerhati dan menghadapi pelbagai karenah dan ragam manusia yang bergelar
pelanggan. Tiba-tiba terkenang satu peristiwa yang saya kira agak lucu. Lucunya
bukan kerana saya dimarahi tetapi disebabkan orang yang memarahi saya itu
memang tidak sedar diri.
Begini ceritanya. Seorang pelanggan lelaki dalam lingkungan
umur 50 ke atas masuk ke kedai membeli barangan. Lagaknya memang mengalahkan
anak-anak muda. Kemudian dia ke kaunter untuk membayar barangan yang dibelinya.
Berikut dialognya:
Pelanggan: Ini barang-barangnya. Berapa jumlahnya?
Saya : RM15.90 semuanya.
Pelanggan : Nah, ini duitnya.
Saya : Ini bakinya. Terima
kasih pak cik. Sila datang lagi.
Pelanggan : Awak ingat saya tua sangat ke. Saya muda lagi
lah.
Panggil la 'abang'.Kalau awak panggil saya abang, setiap
hari saya datang membeli
di kedai ini. (dengan riak muka yang
tidak puas hati)
Saya : ................' tak
sedar diri betul,' getusku di dalam hati.
Pelanggan tersebut terus berlalu pergi.
Bicara saya:
Kata sapaan, kata panggilan dan kata ganti nama diri yang
kita gunakan perlulah bersesuaian dengan peringkat umur, pangkat, tempat dan
situasi. Kata panggilan kita kepada seseorang amat memainkan peranan penting.
Selain menunjukkan penghormatan kepada mereka, ianya juga bertujuan untuk
menjaga hati orang yang disapa. Tidak semua orang dapat menerima panggilan
seperti situasi di atas walaupun pada hakikatnya panggilan tersebut bersesuaian
dengan peringkat umurnya. Solusinya, mungkin saya perlu mengalah untuk
mengelakkan sebarang konflik di samping menjaga hati pelanggan. Bak
kata pengurus saya "Customer always right".
No comments:
Post a Comment