CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

12 April 2013

SITUASI 13: Bahasa Sindiran


“Baik seperti yang dijanjikan pada minggu lepas, kita akan adakan ‘Open Book Test’ pada hari ini. Soalannya ialah seperti tertera pada papan putih ini. Masa yang diberikan ialah 30minit”, arah Dr Azhar selaku pensyarah  kami.

Masa menjawab tamat. Kertas jawapan diserahkan kepada beliau. Kemudian kelas berakhir setakat itu kerana beliau perlu menghadiri satu mesyuarat di fakulti.
………………………………………………………………….......................
Kelas minggu ini berjalan seperti biasa. Sebelum memulakan pengajaran, Dr Azhar mengulas terlebih dahulu mengenai kertas jawapan yang dihantar oleh kami pada minggu lepas.

“ Mentang-mentanglah saya cakap Open Book Test, kamu salin bulat-bulat jawapan dalam buku itu kan. Cubalah kembangkan idea yang kamu dapat menggunakan bahasa kamu sendiri”, bebel beliau kepada kami.

Semua pelajar dalam kelas itu senyum-senyum kambing.

“Peperiksaan akhir nanti  saya nak cuba buat Open Book Test jugalah. Kamu semua tak perlu bawa pen, cuma bawa gunting dan gam sahaja. Kamu gunting jawapan tersbut dan tampal dalam kertas jawapan yang disediakan”, kata Dr Azhar separuh menyindir.

“Bagus juga cadangan Dr tu”, satu suara nakal menyampuk.

Dr Azhar hanya menggeleng sambil tersenyum. Kemudian dia meneruskan pengajarannya.

Bicara saya:

Kedengaran agak kelakar cadangan pensyarah tersebut tetapi ia sebenarnya mempunyai satu sindiran halus kepada kami. Teguran yang diberikan itu tidak disebutkan secara langsung, hanya dikias-kiaskan kepada perkara lain. Tujuannya agar teguran itu terkesan di hati pendengar dengan cara yang lebih lembut. Sebagai seorang pelajar, kita haruslah memahami mesej yang ingin disampaikan dalam teguran tersebut dan berusaha agar tidak mengulangi kesilapan yang sama.

No comments:

Post a Comment