Hari
ini saya dan rakan-rakan keluar makan bersama-sama. Bezanya kali ini kami tidak
lagi ke kedai makan yang biasa kami
singgah. Kami cuba beralih selera ke kedai yang lain. Saya dan rakan-rakan
mengambil tempat duduk masing-masing. Kemudian saya melambai-lambaikan tangan ke
arah seorang pelayan yang berada tidak jauh dari tempat yang kami duduk. Dia buat tidak endah. Saya cuba lagi. Kemudian
dia mengangkat tangan mengisyaratkan saya supaya menunggu sekejap. Saya mengalah.
Beberapa
orang lelaki masuk ke kedai yang sama. Terkocoh-kocoh si gadis yang bekerja
sebagai pelayan di kedai makan itu menghampiri kumpulan lelaki itu untuk
mengambil pesanan.
Saya
dan beberapa rakan tidak puas hati. Namun, seorang lagi rakan menyabarkan saya.
Kami akur. Saya cuba mengawal rasa tidak puas hati yang mulai membengkak. Mata saya
tidak lepas daripada memandang tingkahlaku si gadis itu. Tampak tergedik-gedik
mengambil pesanan daripada kumpulan lelaki yang jaraknya tiga meja dari tempat
kami. Beberapa minit berlalu, saya kemudiannya bersuara:
“Assalamualaikum
adik manis, kamu tak nak ambil pesanan kami ke?”, sedikit lantang. Pelanggan
yang ada pada ketika itu hanya kami dan kumpulan lelaki tadi.
Si
gadis itu tersentak. Mukanya sedikit gelisah apabila dia melihat majikannya
sedang memerhatikannya dari kaunter pembayaran. Saya juga tidak sedar kelibat
majikannya sebelum itu. Gadis tersebut
tergesa-gesa datang ke arah kami untuk
mengambil pesanan. Wajahnya sedikit pucat. Mungkin takut. Selesai mengambil
pesanan kami, dia terus berlalu pergi.
“Kesian
kat dia, mesti bos dia marah”, salah seorang rakan saya bersuara.
Makanan
dihidangkan. Kami menikmati dengan lafaz syukur.
Bicara saya:
Hal
tersebut tidak sepatutnya berlaku. Pelanggan harus diutamakan agar perniagaan
tidak merosot. Sikap pilih kasih yang ditunjukkan oleh pelayan tersebut akan
menyinggung perasaan pelanggan yang lain. Pelanggan merupakan orang yang
penting dalam sesebuah perniagaan. Tanpa pelanggan, sesebuah perniagaan itu tidak
akan maju. Sikap begini dapat merencatkan pertumbuhan ekonomi sesebuah
perniagaan.
No comments:
Post a Comment