CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

12 April 2013

SITUASI 15: Pilih Kasih


Hari ini saya dan rakan-rakan keluar makan bersama-sama. Bezanya kali ini kami tidak lagi ke kedai makan yang biasa  kami singgah. Kami cuba beralih selera ke kedai yang lain. Saya dan rakan-rakan mengambil tempat duduk masing-masing. Kemudian saya melambai-lambaikan tangan ke arah seorang pelayan yang berada tidak jauh dari tempat yang kami duduk.  Dia buat tidak endah. Saya cuba lagi. Kemudian dia mengangkat tangan mengisyaratkan saya supaya menunggu sekejap. Saya mengalah.

Beberapa orang lelaki masuk ke kedai yang sama. Terkocoh-kocoh si gadis yang bekerja sebagai pelayan di kedai makan itu menghampiri kumpulan lelaki itu untuk mengambil pesanan.

Saya dan beberapa rakan tidak puas hati. Namun, seorang lagi rakan menyabarkan saya. Kami akur. Saya cuba mengawal rasa tidak puas hati yang mulai membengkak. Mata saya tidak lepas daripada memandang tingkahlaku si gadis itu. Tampak tergedik-gedik mengambil pesanan daripada kumpulan lelaki yang jaraknya tiga meja dari tempat kami. Beberapa minit berlalu, saya kemudiannya bersuara:

“Assalamualaikum adik manis, kamu tak nak ambil pesanan kami ke?”, sedikit lantang. Pelanggan yang ada pada ketika itu hanya kami dan kumpulan lelaki tadi.

Si gadis itu tersentak. Mukanya sedikit gelisah apabila dia melihat majikannya sedang memerhatikannya dari kaunter pembayaran. Saya juga tidak sedar kelibat majikannya sebelum itu.  Gadis tersebut tergesa-gesa datang ke  arah kami untuk mengambil pesanan. Wajahnya sedikit pucat. Mungkin takut. Selesai mengambil pesanan kami, dia terus berlalu pergi.

“Kesian kat dia, mesti bos dia marah”, salah seorang rakan saya bersuara.

“Biar jadi pengajaran. Lain kali jangan nak pilih kasih sangat”, saya menjawab.

Makanan dihidangkan. Kami menikmati dengan lafaz syukur.

Bicara saya:

Hal tersebut tidak sepatutnya berlaku. Pelanggan harus diutamakan agar perniagaan tidak merosot. Sikap pilih kasih yang ditunjukkan oleh pelayan tersebut akan menyinggung perasaan pelanggan yang lain. Pelanggan merupakan orang yang penting dalam sesebuah perniagaan. Tanpa pelanggan, sesebuah perniagaan itu tidak akan maju. Sikap begini dapat merencatkan pertumbuhan ekonomi sesebuah perniagaan.


No comments:

Post a Comment