CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

13 April 2013

Situasi 17: Hulurkan Kemaafan


Petang ini saya dan beberapa rakan pergi ke pasar malam. Sebelum membeli barangan yang diingini, kami terlebih dahulu berjalan-jalan sambil mencuci mata di sepanjang pasar malam itu. Ramai benar pengunjung pasar malam pada ketika ini sehingga kami perlu berhimpit-himpit antara satu sama lain. Puas meronda, kami menuju ke gerai-gerai makanan. Rambang mata melihat aneka juadah yang dijual, maklumlah sehari suntuk kami berlapar gara-gara mahu membeli makanan di pasar  makanan. Saya terus menuju ke gerai nasi lemak kukus memandangkan ada kiriman daripada dua orang sahabat saya yang tidak ikut serta ke pasar malam hari ini. Saya juga ingin membeli makanan yang sama. Gerai tersebut berkonsepkan ‘layan diri’. Oleh sebab itu, saya perlu menceduk sendiri lauk yang diingini ke dalam nasi yang telah siap diisi dalam kertas pembungkus. Peniaga gerai itu hanya akan membungkuskan nasi yang sudah siap diisi lauknya.

“Berapa semuanya kak”, saya bertanya.

“ RM16.50 dik”, peniaga tersebut menjawab.

“Berapa ringgit sebungkus nasi ni kak?”, saya bertanya kembali untuk mendapatkan kepastian. Seingat saya nasi di gerai ini hanya berharga RM4.50 sebungkus. Jika didarabkan dengan tiga jumlah ialah RM13.50.

“RM4.50 sebungkus, tapi dalam bungkusan ni adik ambil dua ketul ayam”, dia memberitahu sambil membuka kembali bungkusan nasi tersebut sebagai bukti.

“Oh yeke, saya tak perasan la kak. Boleh tak akak keluarkan semula seketul ayam tu”, saya mengaku salah.

Peniaga tersebut hanya menganggukkan kepala. Riak mukanya berubah.

Saya menghulurkan bayaran. Kemudian dia memulangkan baki.

“Saya minta maaf ye kak, tak sengaja”, pinta saya dengan nada yang lembut sambil tangan menyambut wang baki yang dihulurkan oleh peniaga tersebut.

Dia hanya menjawab ‘Ok’ tanpa memandang ke wajah saya. Riak wajahnya sedikit tegang. Saya berlalu pergi.

Bicara saya:

Islam sangat menuntu umatnya agar saling bermaafan. Apabila kita melakukan kesilapan atau kesalahan, kita perlu meminta maaf kepada pihak yang berkenaan. Sikap ini dapat mengelakkan konflik yang berlaku daripada terus berpanjangan. Berdasarkan situasi di atas, saya amat terkilan dengan sikap peniaga tersebut. Saya mengakui kesalahan saya walaupun hal tersebut tidak disengajakan. Saya dengan rendah hatinya telah meminta maaf kepadanya tetapi respon yang diberikan sangat mendukacitakan. Riak wajahnya seolah-olah menunjukkan dia seolah-olah tidak ikhlas memaafkan saya. Sepatutnya dia perlu memaniskan wajahnya apabila menerima kata maaf daripada saya.



“…Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” (Ali Imran: 134)


No comments:

Post a Comment